Na dzień dobry mapka (zielony - odcinki alternatywne).
I teraz treść (jak widać, parę rzeczy zdążyło się już rozstrzygnąć od czasu opracowania - tramwaj do PKP chociażby).
Stan istniejący - uwarunkowania
Transport publiczny w Bydgoszczy realizuje 36,9% wszystkich podróży oraz 55,5% podróży niepieszych. W strefie usług transportu publicznego znajduje się około 115 km2 obszaru zurbanizowanego. Tak znaczny udział transportu publicznego w ogólnej liczbie realizowanych podróży oraz obszar oddziaływania powoduje, że optymalizacja komunikacji miejskiej ma istotny wpływ na ogólną wydolność układu transportowego miasta oraz redukcję strat czasu podróżnych.
[...]
System tramwajowy w Bydgoszczy jest słabo rozwinięty. Jego podstawową wadą jest ograniczony zasięg obszarowy oraz brak systemu zarządzania ruchem, który nadałby tramwajom pierwszeństwo w ruchu. W Bydgoszczy nie funkcjonują praktycznie żadne elementy sterowania ruchem uwzględniające priorytet dla komunikacji zbiorowej z wyjątkiem wyizolowanych skrzyżowań z sygnalizacją akomodacyjną wzbudzaną przez tramwaj. Podejmowane działania w zakresie budowy urządzeń sterowania ruchem poprawiające przede wszystkim poziom bezpieczeństwa poprzez eliminację punktów kolizji, przyczyniły się do obnizenia parametrów transportu zbiorowego. Zmniejszyła się prędkość komunikacyjna i wzrosły koszty eksploatacji (większa liczba taboru przy zachowaniu tej samej zdolności przewozowej). Problemem jest również stan infrastruktury związanej z obsługą pasażerów i w przeważającej części stary, nienowoczesny tabor. Modernizacja istniejących odcinków postępuje zbyt wolno. Układ tramwajowy, obecnie nie jest dostosowany do głównych kierunków przemieszczenia się pasażerów W układzie wschód - zachód pełni praktycznie rolę pomocniczą. W zakresie obsługi dzielnicy Fordon utrzymywany jest układ przesiadkowy z węzłem przy ul. Wyścigowej.
[...]
Brak dynamicznego rozwoju uk#adu drogowego powoduje systematyczne obniżanie prędkości komunikacyjnej komunikacji publicznej. W ciągu ostatnich 10 lat zanotowano spadek prędkości komunikacyjnej w trakcji tramwajowej o 8,3% i trakcji autobusowej o 12,0%.
Wnioski.
Dla poprawy przewozów komunikacją zbiorową konieczna staje się :
- rozbudowa komunikacji szynowej i zwiększenie jej udziału w przewozach pasażerskich oraz odwrócenie podziału zadań przewozowych na rzecz trakcji tramwajowej w proporcjach tramwaj 65%, autobus 35%,
- zwiększenie zasięgu komunikacji tramwajowej poprzez budowę lini tramwajowych do takich części miasta jak: Fordon, Błonie, Szwederowo, Miedzyń, Osowa Góra,
- stworzenie systemu zarządzania ruchem, który nadałby pierwszeństwo w ruchu tramwajom,
- systematyczna wymiana lub modernizacja taboru komunikacji publicznej.
[...]
Kierunki rozwoju
Zakłada się, że podstawowe zadania przewozowe realizować będzie rozbudowany układ tramwaju tradycyjnego z liniami o podwyższonych parametrach (tzw. LRT Light Rail Transit) o prześwicie toru 1000 mm, natomiast autobus będzie jedynie uzupełnieniem komunikacji tramwajowej.
[...]
Za pierwszoplanowe zadanie należy uznać połączenie centrum miasta z jednostką Fordon o przebiegu od węzła Wschodniego po północnej stronie torów kolejowych i dalej w kierunku Fordonu. Analiza wielokryterialna - opracowanie Biura Inżynierii Transportu z Poznania 2007 rok -wykazała, że najkorzystniejszym powiązaniem Fordonu z miastem jest trasowanie linii o przebiegu od Węzła Wschodniego, wzdłuż ul. Lewińskiego, Akademickiej, Andersa do stacji techniczno-postojowej (zajezdni) w Mariampolu. Na terenie Fordonu - od skrzyżowania ul. Akademickiej i Andersa - możliwe jest trasowanie tramwaju - uzupełniającego główny ciag w ulicy Akademickiej w kierunku wschodnim po południowej stronie osiedla Bajka z zakończeniem pętlą w rejonie Starego Miasta Fordonu. Ewentualne wprowadzenie tramwaju na Górny Taras Fordonu wymaga szczegółowych analiz w dalszym bardziej uszczegółowionych opracowaniach funkcjonalno-przestrzenno-ekonomicznych.
Drugim istotnym zadaniem jest spięcie Wyżyn ze Zbożowym Rynkiem, które poprawi wykorzystanie trasy wzdłuż Wojska Polskiego i pozwoli na przejście do tramwaju dużych potoków pasażerów z trakcji autobusowej. Połączenie to znacznie usprawni obsługę komunikacyjną dla mieszkańców południowych dzielnic miasta.
Kolejne zadanie to spięcie istniejącej linii tramwajowej z dworcem kolejowym - a w zasadzie usprawnienie obsługi centrum. Proponowane rozwiązania alternatywne: linia tramwajowa: ul. Graniczna, ul. Naruszewicza lub odtworzenie linii tramwajowej w ulicy Dworcowej (bądź w pobliżu) przy założeniu przekształceń i restrukturyzacji zainwestowania obszaru wzdłuż ul. Dworcowej (bądź obszaru przyległego). Opracowywana analiza wielokryterialna dla tego zadania inwestycyjnego pozwoli na wybór trasy przebiegu tramwaju i pozwoli na odstapienie od konieczności zachowania rezerw terenowych dla linii alternatywnych, które nie znajdą uzasadnienia.
Na Szwederowie - jako główną oś dla transportu szynowego - przyjęto dwutorową linię tramwajową w ciągu ulic: Solskiego - Pięknej, jako kontynuację linii tramwajowej z ul. Wojska Polskiego. Linia ta posiada połączenie w kierunku centrum przez ul. Kujawską, w części północno-zachodniej łączy się z linią tramwajową w ciągu ulic Szubińskiej - Kruszwickiej, stanowiącej drugie połączenie z centrum. W rejonie ulicy Ks. Schulza przewiduje się wyprowadzenie linii w kierunku przystanku PKP - Bydgoszcz Błonie.
Planowana rozbudowa linii tramwajowej wzdłuż ulicy Gdańskiej do ul. Konnej może przyczynić się do wzrostu atrakcyjności terenów rekreacyjnych w Myślęcinku.
Rysunek "Projektowana sieć komunikacji szynowej" przedstawia projektowaną sieć komunikacji tramwajowej. Przedstawia również alternatywne, wymagające dalszych szczegółowych analiz, w tym m.in. analiz ekonomicznych, rozwi;zania trasowania powiązań tramwajowych:
- Graniczna - Naruszewicza - Dworcowa (analiza wielokryterialna w toku),
- Al. Mickiewicza - Sułkowskiego,
- Most Pomorski - Nowoperłowa - Most Kazimierza Wielkiego.
Zapleczem dla rozbudowanego systemu tramwajowego powinna być dodatkowa zajezdnia zlokalizowana w jednostce Fordon - Łoskoń.
Dla komunikacji autobusowej zakłada się zmiany możliwe w ramach istniejącej i projektowanej sieci ulicznej. Podstawowym zapleczem komunikacji autobusowej powinna pozostać zajezdnia autobusowa w rejonie ulicy Inowrocławskiej. Natomiast zajezdnię z ulicy Szajnochy planuje się dyslokować w rejon Fordonu-Łoskonia, co pozwoli na powiązanie funkcjonalne i przestrzenne z zajezdnią tramwajową.